• The new degree of your freedom
  • هیجان را در اغوش و سلامت را ایمن نمائیم
  • لذت آسمان را با ما تجربه کنید
  • مشاوره رایگان در کلیه امور هوایی و مشاوره رایگان جهت خرید کلیه لوازم چتربازی و پروازی

مقالات - Variometerچیست

واریو متر Variometer

اين واژه، همچنن مربوط به نوعي از واسطه الكتريكي متغير نيز مي شود.

يك راريومتر (كه به عنوان شاخص سرعت صعود، شاخص سرعت عمودي (VSI) و يا شاخص شتاب عمودي (VVI) نيز شناخته شده است) ابزاري است كه در يك فضاپيما براي آگاهي دادن به خلبان در مورد سرعت هاي لحظه اي از صعود و فرود مورد استفاده قرار ميگيرد. مي تواند به صورت گره، پا در دقيقه (101 پا در دقيقه= 1 گره) و يا متر بر ثانيه درجه بندي شود كه اين مسئله بستگي به كشور و نوع فضاپيما دارد.

در پروازهاي قدرتي، خلبان، به وفور از VSI براي تعيين سطح پرواز و مخصوصا در طي مانورهاي چرخشي از آن استفاده مي كند. در پرواز، تقريبا از اين ابزار پيوسته در طي پرواز طبيعي استفاده مي شود و اغلب با يك خروجي شنيداري، خلبان از صعود يا نزول آگاه ميشود. اين وسيله كمي بيشتر در طي صعود يا فرود مورد توجه است به جز در جايي كه خلبان نمي خواهد فرود داشته باشد.

تشريح دستگاه:

واريومترها به اندازه گيري سرعت تغييرات ارتفاع از طريق رديابي تغيير فشار هوا (فشار ايستا و ساكن) به عنوان تغييرات ارتفاع مي پردازد. يك واريومتر ساده مي تواند به يك مخزن بزرگ (يك محفظه شيشه اي) براي تقويت ظرفيت نگهداري و حفظ يك ابزار معمولي در سرعت ارتفاع گرفتن يك فضاپيما، مجهز شود. در ساده ترين شكل الكترونيكي آن، اين ابزار شامل يك بطري هواي متصل به هواي بيروني از طريق يك جريان سنجش حساس به هوا مي باشد. با تغيير ارتفاع فضاپيما، فشار اتمسفري در بيرون فضاپيما، تغيير نموده و هوا به درون يا بيرون بطري جريان مي يابد تا فشار درون و بيرون بطري تعادل يابد. سرعت و جهت جريان هوا، توسط سرد شدن يكي از دو رزيستور برقي خود گرم كننده و تفاوت ميان مقاومت هاي اين دستگاه كه باعث ايجاد اختلاف ولتاژ مي شود اندازه گيري مي شود و سپس براي خلبان نمايش داده  مي شود. هرچه صعود فضاپيما سريعتر باشد (يا فرودش)، جريان هوا سريعتر در حركت مي باشد. جريان يافتن هوا در بيرون بطري نشان دهنده آن است كه ارتفاع فضاپيما در حال افزايش است. با جريان يافتن هوا به درون بطري، نشان داده مي شود كه فضاپيما در حال فرود است. در طراحي هاي جديد واريومتر، اندازه گيري فشار استاتيكي اتمسفر با استفاده از يك حسگر فشار و رديابي تغيير در ارتفاع به جاي اندازه گيري جريان هوا، مستقيما انجام مي شود. اين ابزارها كوچكتر شده و نيازي به بطري هوا ندارند.آنها قابل اطمينان تر بوده و داراي هيچ گونه بطري براي تحت تاثير قرار گرفتن تغييرات دمايي نبوده و احتمال كمتري براي سوراخ شدن لوله هاي اتصالي وجود دارد.

در طراحي فوق كه سرعت تغيير ارتفاع را به صورت خودكار از طريق رديابي تغيير در فشار استاتيكي، اندازه گيري مي كند، مربوط به واريومترهاي غيرجبراني مي باشد. واژه «شاخص سرعت عمودي» و يا "VSI" اغلب براي تجهيزاتي به كار برده مي شود كه در فضاپيماهاي قدرتي تصب مي شود. واژه «واريومتر» اغلب براي تجهيزاتي به كار برده مي شود در گلايدر يا هواپيماي بدون موتور تصب مي شود.

يك VSI يا ILVSI به جبران نيروهاي نسبي g در يك چرخش پرداخته و مكانيسم جبراني مناسبي را بري حذف شاخص هاي نادرست صعود يا فرود فراهم مي آورد.

هدف:

انسان ها برخلاف پرندگان و ديگر جانوران پرنده قادر به حس مستقيم سرعت هاي صعود يا فرود نميباشند. پيش از ابداع واريومتر، خلبانان هواپيماها بي موتور، اوج گرفتن را بسيار سخت مي دانستند. اگرچه توانستند به رديابي تغييرات اندك در سرعت هاي عمودي دست بيابند ولي نمي توانستند ميان صعود و فرود و يا صعودسريع يا صعود آهسته تمايز قايل شوند. سرعتهاي واقعي صعود/ فرود را نمي توان مورد حدس و گمان قرار داد مگر آنكه مبع تصويري ثابتي در اختيارافراد قرار گيرد. در نزديكي يك منبع ثابت قرار گرفتن به معناي نزديك شدن به دامنه تپه يا زمين است. مگر زماني كه بر فراز تپه اوج گرفته شود. واژه هاي مناسب براي صعود (صعود باد يا گرما) را در ارتفاع هاي زيادتر مي توان به كار برد و براي يك خلبان رديابي آنها بدون استفاده از يك واريومتر بسيار مشكل خواهد بود. ابداع واريومتر (توسط ماكس كرانفلد) باعث شد تا ورزش پرواز با گلايدر به عرصه جديدي وارد شود.