• The new degree of your freedom
  • هیجان را در اغوش و سلامت را ایمن نمائیم
  • لذت آسمان را با ما تجربه کنید
  • مشاوره رایگان در کلیه امور هوایی و مشاوره رایگان جهت خرید کلیه لوازم چتربازی و پروازی

مقالات - چگونه خلبان شویم

شاید شما هم بارها آرزو کرده اید که یک هواپیمای کوچک شخصی داشته و هر چند گاهی بعنوان تفریحی سالم در آسمان زیبا با آن به پرواز در آیید و در آسمان بدور از صدایهایی ناخوشایند ، با آرامش خیال از زیباییهای جهان بیشتر از دیگران لذت ببرید یا پس از تبهور فوق العاده در خلبانی خود ، دست به عملیاتهای هیجان آور و مانورهای متهورانه بزیند یا بقولی با هواپیمای شخصی خود ، از زیر یک پل عبور کرده و قابلیتهای خود را به دیگران نشان داده یا با دیگر خلبانان به رقابت بپردازید .

شاید هم تاکنون از کودکی ، درباره شغل مورد علاقه اش در آینده سوال کرده باشید و او نیز بی درنگ ، خلبانی را به عنوان شغل محبوب آینده خود معرفی کرده باشد ، اما از آن تعداد بی شمار کودکانی که در آرزوی خلبان شدن به سر می برند ، تعداد بسیار کمی به این آرزو دست می یابند .

این که چرا بسیاری از کودکان آرزوی خلبان شدن را در سر میپرورانند ، به وسوسه همیشگی بشر باز می گردد ، وسوسه ای به نام پرواز که همواره بشر در طول تاریخ به خود مشغول ساخته است . فقدان فرهنگ هوانوردی و عدم وجود وفور کلوپ های هوایی در کشورمان که در کشورهای دیگر جهان به صورت ساماندهی شده ، فراوان و نهادینه وجود دارند ، از مشکلاتی است که درجامعه ما بر سر اشاعه فرهنگ هوانوردی وجود دارد .

شاید پیچیدگی دسترسی به خلبانی و یا نا مشخص بودن روند تحقق این آرزو برای جوانان سبب می شود تا جوانان و نوجوانان آرزومند پرواز ، از آن دست بشویند و آرزوی پرواز را تنها در عالم خواب و خیال تجربه کنند .

سیستم هوانوردی قوانین آموزش هوایی غیر نظامی دنیا زیر پوشش دو سازمان است و هر كشوری با توجه به مسائل هوانوردی ، از قوانین یكی از این دو سازمان در سیستم خدمات پروازی و آموزشی خود پیروی می كند:

1) ایكائو ICAO
2) كمیته فدرال هوانوردی FAA

اكثر كشورهای دنیا زیر پوشش ایكائو هستند و از قواتین این سازمان پیروی می كنند . كشور ما هم تحت پوشش قوانین ایكائو می باشد. كسی كه قصد دارد خلبان شود در درجه اول باید عاشق پرواز و آسمان باشد تا تمامی مشكلات در برابر هدف وی آسان شود.

دوره خلبانی هواپیماهای فوق سبك (ULL) :
بعضیها دوست دارند كه بعنوان یك خلبان شخصی و تفریحی شروع به یادگیری پرواز كنند كه برای آنها ما دوره ULL را پیشنهاد میكنیم .
دوره ای در حدود ۶۰ ساعت كلاس زمینی كه شامل آیرودینامیك و اصول پرواز ، هواشناسی ، موتور ، بدنه و … می باشد و حدوداً دارای ۴۵ تا ۵۰ ساعت پرواز با یك هواپیمای كوچك دو نفره می باشد. این گواهینامه در اروپا رواج دارد و در ایران حدود چند سال است كه امكان دسترسی به این نوع گواهینامه وجود دارد.


گواهینامه بازرگانی :
ابتدا برای آنكه در خطوط هوایی مشغول كار شوید باید گواهینامه های آن را اخذ كنید كه شامل :

1- گواهینامه خلبانی هواپیمای شخصی PPL
2- گواهینامه خلبانی هواپیمای بازرگانی CPL
3- گواهینامه پرواز با آلات دقیق یا دستگاه IR

شخص پس از ثبت نام در باشگاه های هوانوردی و یا مدارس خلبانی به معاینات چك آپ پزشكی توسط پزشك متخصص هوایی و دریافت صلاحیت پزشكی جهت پرواز زیر نظر پزشك مربوطه و مورد تاَیید سازمان هواپیمایی كشوری معرفی می گردد.

دوره خلبانی شخصی PPL در ایران شامل ۳۹۰ ساعت كلاس زمینی و حدود ۴۰ ساعت پرواز می باشد. دانشجو علاوه بر گذراندن دوره كلاس های زمینی شروع به پرواز می كند. پس از قبولی در آزمونی حساس و كسب گواهینامه PPL دانشجو یك ماه فرصت دارد تا با همان ساعت پروازهایی كه در دفترچه مخصوص به خود دانشجو ثبت شده ، او را جهت صلاحیت پزشكی به سازمان مربوطه معرفی و پس از دریافت و تاَیید صلاحیت پزشكی ، او را به كلاس های زمینی CPL معرفی میكنند. این دوره دارای ۳۳۰ ساعت كلاس های زمینی و ۱۱۰ ساعت پرواز شروع و پس از قبولی و دریافت گواهینامه ، وی وارد مرحله سوم می شود كه پس از قبولی در آزمون مرحله سوم او دیگر یك خلبان می شود.